Only 4 Friends

رحله إلي أعماق القلب 1342139477731

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

Only 4 Friends

رحله إلي أعماق القلب 1342139477731

Only 4 Friends

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
Only 4 Friends

2 مشترك

رحله إلي أعماق القلب

جعلتني مهندساً
    جعلتني مهندساً
    المدير العام
    المدير العام

ذكر

رحله إلي أعماق القلب Empty رحله إلي أعماق القلب

مُساهمة من طرف جعلتني مهندساً الأربعاء يوليو 11, 2012 4:59 am

رحله الى أعماق القلب

رحله إلي أعماق القلب Heartnlock

انها الجلسه الثالثه لمجلس اراحه القلوب الصماء

نستهلها بسؤال هل قلبك قلب قلوب ؟

اجابه هذا السؤال سوف تجيب عليه بنفسك و دوري ما هو الا فقط " فك شفره قلبك " !!

انها ليست كأي شفره ..

و يالها من شفره تبدو في ظاهرها سهله الاختراق و لكن فكها يلزم جمع معلومات وافيه في جوانب عده !!

(,")سوف أتركك في حوار مع نفسك(",)

نفسك : لكم كنت غافلا مستغرقا في نوم عميق و اذ بي استيقظ على صرخه من دكتور دودو تقول " عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ] "

اضغط الرابط للاستفاده القصوى من الموضوع

نفسك : أنا فعلا عندي فراغ شديد يكاد أن يمزقني و يتركني اشلاء انسان .. انه كــ ورم خبيث يتوغل داخلي بلا رحمه

اسمحلي أن أتطفل على حوارك مع نفسك و أوضح شئ قد لا يطرأ بذهنك و أقول أهم شئ لعلاج مشكله الفراغ أو غيرها من المشاكل هو " الادراك " بأنك فعلا عندك فراغ و تعترف بذلك لكي تستطيع أن تملأه و تسقي روحك من كأس لا تظمأ بعده أبدا

نفسك : أيقنت بذلك و استيقظ قلبي من نوم ثبات و تحركت بداخلي قواي التي لم أكن أعلم انها تكمن بي

نفسك : حان الآن اطلاق الطاقات لتعمل بمقاييس مختلفه و معايير و ضوابط .. لكن يا دودو ما قولتليش ازاي ؟؟؟

دودو : ملخص الكلام " عفوا ,,, لايمكنك مشاهده الروابط لانك غير مسجل لدينا [ للتسجيل اضغط هنا ] "

اضغط الرابط للاستفاده القصوى من الموضوع

نفسك : اشارة مرور ؟ يعني تقصد أضع نظام لحياتي و أعرف ازاي أقف و ازاي اهدئ و امتى انطلق ؟؟ بس كدا ؟؟

دودو : بالظبط ! رحله إلي أعماق القلب 001_cool

بصراحه يا دودو مش عارف انت كنت فين من زمان ! أنا كنت حاسس بخنقه و مليش هدف واضح أو صريح !

دودو : هقولك .. بس ممكن لو سمحت تجاوبني على السؤال اللي فوق ؟؟!!

نفسك : قلبي قلب قلوب ؟ مممممم !! معلش مش فاهم السؤال بصراحه !! رحله إلي أعماق القلب Sad

دودو : قلبك قلب قلوب يعني قادر على فك شفره قلوب جميع الناس بكلمه حسنه , بفكره مفيده للجميع , بتذكير النفس بكل ما هو طيب !

نفسك : لكن يا دودو انت قلت دورك فك شفره القلب و بصراحه لو فكيت الشفره افتكر اني هقدر أجاوب !

رحله إلي أعماق القلب Heartup

دودو : متفقين ! قلبك كتله من المشاعر كثيرا ما يلتهب من " شوقغلحقدضغينهكرهحزن "
    و أيضا يتجمد من " تبلد المشاعرعدم الاحساس بالمسؤليهكثره الخطأ و فعله كأنه لم يعد خطأ أو كل الناس بتعمل كدا "

نفسك : مممممم ! والله معاك حق !

دودو : اذا تخيل كثره اللهيب و التجمد و تخيل لو حدث النقيضين في آن واحد ؟؟ كيف سيكون حال قلبك ؟؟ ما هي عواقب " امتزاج النقيضين " ؟؟

بالعاميه كدا , عايزيين نضبط الترموستات بتاع قلبك الأول !

اوعدني انك تجرب اللي هقولك عليه لمده اسبوع و جرب معايا انك تعمل حاجات حلوه كتير و لو عملت حاجه وحشه تعمل قصادها حاجتين حلوتين

يعني كل يوم هنعمل حاجه حلوه , و محدش يقولي الدنيا بايظه ..و يا عم هو انا اللي هصلح الكون ؟؟

بس تعالي و ابدأ بنفسك و كل واحد لما يبدأ بنفسه هيعلم غيره درس ..

مثلا ..

- اقلب في أسماء قائمه الموبيل و شوف مين من قرايبك من زمان ما اتصلتش بيه و قوم مكلمه و اطمن عليه
    – ساعد مسّن " كبير في السن " و شيل منه الكيس التقيل اللي ماشي بيه
    – ساعد كفيف انه يعبر الطريق
    – مد يدك لطفل تعرقل و امسح عنه دموعه
    – اجلس مع اخوك / اختك و اطمن عليه و اسأل محتاج مساعده في أي شئ

....الخ من أشياء حلوه

لمده أسبوع بس جرب أي حاجه حلوه .. كل يوم حاجه واحده و لو زودت كله في مصلحتك لكن خليك فاكر لو غلطت تعمل قصاد الغلط حاجتين حلوتين

تخيل لو كلنا عملنا كدا في نفس الوقت.. هايحصل ايه ؟

نتيجه واحده .. الحاجات الحلوه في حياتنا هتزيد و كلما يحاول الغلط انه يسيطر هيزيد الحلو الضعف !!

بكدا أنت فكيت شفره قلبك بنفسك و هتجاوب على السؤال عمليا و ليس فقط نظريا !!

و شوف قلب مين يتسع لاستعياب قلوب الناس أكثر و كلما استوعب أكثر سوف يكون في يوم ما قلبك قلب قلوب بلا شك !

رحله إلي أعماق القلب 001_rolleyes

ลŋǿŋўмǿŭṧ
    ลŋǿŋўмǿŭṧ
    مؤسس المنتدى
    مؤسس المنتدى

ذكر
    الميزان
    المزاج : ! None can stop me

رحله إلي أعماق القلب Empty رد: رحله إلي أعماق القلب

مُساهمة من طرف ลŋǿŋўмǿŭṧ الأربعاء يوليو 11, 2012 5:44 am

تسلم ايدك يا صحبى استمر

الوقت/التاريخ الآن هو الإثنين مايو 20, 2024 11:56 pm